Thursday 22 November 2012

DIMANA KESUDAHANNYA...............




بسم الله الرحمن الرحيم
Dari Abdullah Ibn Amru Ibn Al-Ash, Rasulullah S.A.W. bersabda: "Sampaikan dariku walau satu ayat!"

(Hadith Riwayat Al-Bukhari)

 Asalamualaikum ...........
                     Alhamdulilah syukur kehidrat ilahi kerana di kurniakan umur yang panjang dan sihat tubuh badan..
                     Hari ini ana ingin sekali berkongsi sedikit ilmu walaupun sahabat2 semua pernah mendengar ataupun pernah disampaikan oleh para2 guru sebelumnya....walau apapun ana sekali lagi ingin memperingatkan dan membuka minda pada diri ana dan para sahabat sekalian mudah2an ada sesuatu kebaikan didalamnya untuk difikir2kan.
                    Walaupun catatan ana ini agak serba ringkas, bahasa yang keras,susunan ayat yang tidak cantik dan pendek, harap ianya mencapai matlamat yang ingin disampaikan dan dapat direnungi dan seterusnya terus bermuasabah diri
                   Sahabat sekelian ternyata kehidupan hari ini penuh dengan dugaan dan cabaran serta pancaroba...suka tak suka ianya tetap datang,,,walaupun tanpa diundang...kerana itu ketetapan Allah.....cuma daya kita untuk menilai bentuk dugaan tersebut.
                    Apakah matlamat sebenarnya kehidupan kita pada hari ini......kenapa kita dilahirkan dan seterusnya dibenarkan oleh Allah menjalani kehidupan di atas bumi milikNya.........Rata-rata menyatakan..
                  Tak lain dan tak bukan untuk menikmati segala nikmat Allah disamping itu mengakui kebesaran Allah Maha pencipta dan seterusnya memahami bahawa kita hamba yang lemah ...dan terus bersyukur serta menyembah taat pada Allah maha besar.
                   Tapi apa yang nyata adakah ianya sejajar atas apa yang diperkatakan dengan perbuatan dan kehendak ilahi...jangan sekadar manis dimulut ...petah berbahasa tapi kosong pengisian ....kita boleh tipu orang lain tapi kita tak mampu menipu diri sendiri dan Allah....sampai bila......Sampai nyawa dihujung halkum baru nak mengakui....lambat sahabat lambat......Apakah balasan kita ...kita mengakui kita hamba ...tapi manakah usaha kita...adakah dengan cara berserah bulat-bulat...tak malukah kita  dengan penjanjian kita pada Allah dan Rasul.... perjanjian pengucapan dua kalimah sahadah yang dilafazkan dan tak malukah kita dengan apa yang Allah bagi secara percuma kepada kita  tanpa meminta bayaran satu sen pun....Allah dan Nabi nak kita jadi insan yang takwa dan beriman itu sahaja...ingat !!!...Allah tak rugi satu sen pun atas kegagalan kita, kerana Dia maha pemberi dan maha penyayang....Cuma nabi kita sedih kerana setelah sekian lama perjuangan beliau untuk menjadikan umatnya insan kamil akhirnya,,.. umatnya tertipu dengan tipu daya syaitan....itu pun kita tak malu , terhegih-hegih datang di akhirat kelak mohon shafaatnya

Surah Faatir. Ayat 005.
Wahai umat manusia, sesungguhnya janji Allah (membalas amal kamu) adalah benar; maka janganlah kamu diperdayakan oleh kemewahan hidup di dunia dan janganlah Syaitan yang menjadi sebesar-besar penipu itu berpeluang menyebabkan kamu terpedaya dengan (kemurahan) Allah (lalu kamu lalai dan menderhaka).

                   Apa yang kita kejar selama ini.........Sebenarnya kita terlalu kejar akan dunia...kita atur hidup kita bersama dunia....kita agungkan dunia seolah-olah dunia ini sesuatu yang kekal tanpa binasa.....kita anggap dunia ini segala-galanya...sehingga kita lupa pada matlamat utama Maha pencipta yang mengurniakan kita nyawa.....kita abaikan segala perintahNya, kita langgar segala larangaNya..kita tipu nabi kita...kita dusta akan ajarannya .....keras dan angkuhnya kita...
Pesanan Rasullah saw kepada sepupunya Abdullah bin Abbas r.a di mana baginda bersabda (bermaksud):
"Peliharalah Allah pasti Allah memelihara anda. " (Tirmizi)
                 Ingatlah kehidupan kita hari adalah cermin kepada kehidupan akhirat kelak....apa yang kita nampak itulah dia hakikat kehidupan...sebenarnya hari-hari yang kita lalui ibarat kita memijak bara api yang panas yang sentiasa membakar dari segenap celah tapak kaki...oleh itu bijak lah memilih alas untuk memijak agar tidak membakar diri.....Hari ini ramai sahabat-sahabat kita apabila ditanya...................... apa yang kita kejar dan cari didunia ini , mereka akan kata dan kita sendiri akan nampak atau kita sendiri juga akan mengatakan hari setiap orang sibuk mengejar harta,wang dan kemewahan..........sebenarnya tidak sama sekali
Fahamilah riwayat ini.....
Dalam sahih Muslim, diriwayatkan daripada Jabir ra:Sesungguhnya Nabi saw telah melalui sebuah pasar, sedang orang ramai berada di kedua-dua tepi Baginda (mengiringinya). Baginda lalu berhampiran seekor kambing yang bertelinga kecil dan telah mati. Baginda pun mengambil anak kambing itu, lalu memegang telinganya. Lantas Baginda bertanya:
"Siapakah di kalangan kamu yang suka memiliki kambing ini dengan harga satu dirham?"
Mereka menjawab, "Kami tidak suka ia menjadi milik kami dengan apa-apa tukaran pun. Apakah yang boleh kami buat dengannnya?".
Baginda bertanya kembali: "Adakah kamu suka menjadi milik kamu?"
Mereka pun menjawab, "Demi Allah, kalau ia hidup sekalipun, ia masih mempunyai kecacatan ,kerana ia bertelinga kecil. Apatah lagi ia telah mati".
Lalu Baginda bersabda, "Demi Allah, sesungguhnya dunia lebih hina pada padangan Allah berbanding kedudukan kambing ini pada pandangan kamu"
                  Sebenarnya kita sibuk cari dan kejar TUA DAN MATI ..........kita cari , kita kejar harta,  wang dan kemewahan belum pasti kita perolehi dan dapat.....tetapi tua dan mati adalah sesuatu yang JELAS dan NYATA ...WALAUPUN kita tidak minta,cari atau inginkan ia TETAP dan PASTI 
                  Kehidupan dan hidup kita hari ini ibarat sebiji telur di hujung tanduk....terlalu genting dan getir ...bersedia untuk jatuh dan pecah pada bila-bila masa sahaja.....apabila jatuh dan pecah bermakna berakhirlah telur tersbut....tetapi biarlah apabila dia jatuh kelak, isinya tetap kita boleh gunakan....... sebegitu juga dengan kehidupan kita...tua dan mati tiada tertangguh....setiap saat ia tetap datang dan semakin menghampiri..........oleh itu sentiasalah bersedia akan kehadiriannya yang tidak diduga ini.......biarlah kita mati esok bukan sesuatu yang sia-sia ..biarlah mati dalam iman dan keredhoan Allah
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cubaan yang sebenarnya dan hanya kepada Kamilah, kamu dikembalikan. (Al Anbiya` : 35)
Firman Allah yang bermaksud "Setiap yang bernyawa akan merasai mati dan sesungguhnya pahala kamu akan dibalas pada hari Khiamat." Surah Ali Imran ayat 185.
Dan juga
Rasulullah SAW bersabda "Sebelum berlakunya Hari Qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi"

                  Carilah.....carilah........carilah......agar kita tidak mufis di akhirat kelak...........AMIN

Sesungguhnya, Kami menurunkan kepadamu Kitab (Al-Qur`an) dengan (membawa) kebenaran. Maka, sembahlah Allah dengan memurnikan ketaatan kepadanya. Ingatlah, hanya kepunyaan Allahlah agama yang bersih (dari syirik)....”
(az-Zumar [39]: 2-3)



NUKILAN RASA
Zakaria ramli – tapediri seutara
0200am

No comments:

Post a Comment